Ortopedia weterynaryjna / Artroskopia

Weterynarz ortopeda (Skawina/Alwernia) to specjalista zajmujący się narządem ruchu zwierząt. Głównym celem w ortopedii weterynaryjnej jest przywrócenie sprawności ruchowej, złagodzenie bólu oraz poprawa jakości życia zwierzęcia.

Ortopeda dla psa (Alwernia i Skawina) lub kota może, w trakcie diagnozowania problemu, wykorzystać różne metody, w tym:

Leczenie ortopedyczne zwierząt

W razie takiej potrzeby koci lub psi ortopeda w naszych lecznicach w Skawinie oraz w Alwerni może podjąć decyzję o konieczności przeprowadzenia chirurgicznego leczenia ortopedycznego. Tym samym, w trakcie zabiegów, możliwe jest:

Nie zawsze konieczne jest przeprowadzenie klasycznej, pełnej operacji chirurgicznej. W określonych przypadkach ortopeda dla kota lub psa może zaproponować także mniej inwazyjną formę leczenia, w postaci chociażby takich zabiegów, jak artroskopia czy laparoskopia zwierząt.

W niektórych przypadkach wprowadzane może być leczenie zachowawcze (stosowane albo razem z leczeniem chirurgicznym jako jego uzupełnienie, albo zamiast niego). W takich sytuacja weterynarz ortopeda wykorzystuje szereg dostępnych metod pozwalających na złagodzenie przykrych dolegliwości oraz zapobieganie dalszemu rozwojowi schorzenia czy uszkodzenia.

Ortopedyczne leczenie zachowawcze u zwierząt może obejmować stosowanie: opatrunków gipsowych (gips), opatrunków miękkich, ortez, terapii fizycznej, farmakoterapii, a także wprowadzenie zmiany w diecie i stylu życia zwierzęcia.

Po przeprowadzeniu zabiegu ortopedycznego lub w celu poprawy funkcji układu mięśniowo-szkieletowego, weterynarz ortopeda dla kota i psa (Skawina/Alwernia) angażuje się w proces rehabilitacji zwierzęcia. Rehabilitacja może obejmować terapię manualną, ćwiczenia terapeutyczne, hydroterapię, laseroterapię, elektrostymulację mięśni, masaż oraz inne techniki mające na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności i mobilności zwierzęcia.

Ortopedia w weterynarii ma na celu przywrócenie sprawności ruchowej i poprawę jakości życia zwierząt dotkniętych problemami ortopedycznymi, wynikającymi z przebytych urazów, wad wrodzonych czy też schorzeń związanych z wiekiem. Dzięki postępom w diagnostyce, technikach chirurgicznych i rehabilitacji weterynarz ortopeda oferuje coraz skuteczniejsze metody leczenia i opieki nad zwierzętami cierpiącymi na urazy, choroby lub wady układu mięśniowo-szkieletowego.

Radzimy

Odrobaczanie szczeniaka i kociaka

– Najczęściej pierwsze odbywa się w 3 tygodniu życia
– Drugie w 5 tygodniu życia
– Kolejno regularnie co 3 miesiące

Przygotowanie do badania krwi

Na czczo, na 9-12 godzin przed badaniem.

Przygotowanie do sanacji lub ekstrakcji zębów

Na kilka dni przed zabiegiem, a najlepiej na tydzień przed wykonać badania krwi.

Przygotowanie przed badaniem RTG w znieczuleniu

– Ostatni posiłek należy podać zwierzęciu ok. 12 godzin przed zabiegiem
– Badanie RTG może zostać wykonane najpóźniej o 18:00!

Zalecenia pozabiegowe

– W dniu zabiegu bezwzględna głodówka
– Woda do picia w bardzo małych ilościach ok. 8 godzin po zabiegu
– Dzień po zabiegu posiłek, taki jak zawsze, ale w ilości 2/3 normalnej porcji
– Po powrocie do domu należy ułożyć zwierzę w ciepłym, spokojnym miejscu, gdyż zastosowane znieczulenie powoduje spadek temperatury ciała
– Mogą się pojawić wymioty, biegunka, nadmierne ślinienie, drżenie mięśniowe, senność, otępienie.

Przygotowanie do USG

Minimum 8 godzin przed, a najlepiej 12 godzin przed ostatni posiłek (jelita wypełnione treścią utrudniają uzyskanie przejrzystego obrazu).

Pchły i kleszcze

– Zaleca się podawanie 1 raz w miesiącu
– Do wyboru: tabletki, krople, obroże.

Szczepienie szczeniaka i kociaka

– Pierwsza dawka w 6-8 tygodniu życia
– Druga dawka w 9-11 tygodniu życia
– Trzecia dawka w 12-16 tygodniu życia
– Przypominająca podawana po roku
– Kolejna co 1-2 lata
– Szczepienie przeciwko wściekliźnie co roku
– Szczepienie na choroby zakaźne co 2 lata
– Odstępy między różnymi szczepieniami musza być co najmniej miesięczne.